Frågor och svar om spårbarhet och säkerhetsmärkning
För att lyssna på en enskild fråga och svar öppnar du frågan genom att klicka på + och sedan på Lyssna.
Generella frågor
-
Vad är Folkhälsomyndighetens roll i systemet med spårbarhet och säkerhetsmärkning?
Myndigheten är nationell id-utfärdare men har efter upphandling överlåtit uppgiften att vara id-utfärdare för Sverige till det slovakiska företaget Allexis s.r.o..
Myndigheten har beslutat föreskrifter om bland annat vilka äkthetsdetaljer som ska ingå i säkerhetsmärkningen (HSLF-FS 2019:4). Föreskrifterna gäller från och med 20 maj 2019.
Myndigheten har utsetts till nationell handläggare för databassystemet. Databassystemet beskrivs i kapitel V i Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2018/574.
Myndigheten ansvarar för tillsynsvägledning när det gäller kommunens tillsyn över bestämmelserna om identitets- och säkerhetsmärkning i 3 kap. 7 § lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088).
Myndigheten ansvarar för tillsyn över spårbarhet och säkerhetsmärkning enligt 3 kap 7-10 §§ lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088), i andra fall än när kommunen utövar tillsyn. Det innebär att Folkhälsomyndigheten bland annat har tillsyn över tillverkare, importörer och partihandlare.
-
Var finns mer att läsa för att öka förståelsen för vilka krav som ställs eller kommer ställas på oss aktörer?
Kommissionens webbplats innehåller information om det EU-gemensamma regelverket, tidplan, riktad information till de aktörer som omfattas av reglerna m.m. Webbplatsen uppdateras kontinuerligt.
För att få en ökad förståelse av vilka som berörs och hur är definitionsförteckningarna i Tobaksproduktdirektivet (avd. 1, art. 2) och i genomförandeförordningen 2018/574 (kap. 1, art. 2) användbara. Där definieras de begrepp som används, såsom ekonomisk aktör, första försäljningsställe, m.m.
Information finns också på sidan Spårbarhet av tobaksvaror som uppdateras kontinuerligt.
Information finns även hos id-utfärdaren.
Spårbarhet
-
Vad innebär spårbarhetssystemet?
Systemet innebär i korthet att alla aktörer som ingår i leveranskedjan har en unik identifieringskod, likaså anläggningar (t.ex. produktionsanläggning, lager, terminaler, återförsäljningsställen) samt att alla styckförpackningar av tobaksvaror förses med en unik identitetsmärkning. När styckförpackningen hanteras och transporteras ska händelsen registreras och informationen föras över till en central databas. En tobaksvara får inte säljas om den saknar den unika identifieringsmärkningen. Identifieringskoder och unika identifieringsmärkningar genereras och utfärdas av den behöriga id-utfärdaren.
Se mer om spårbarhet av tobaksvaror.
-
Varför införs ett spårbarhetssystem?
Syftet med att införa ett spårbarhetssystem inom EU är att förhindra illegal handel med tobaksvaror i EU:s medlemsstater.
-
Vem är id-utfärdare i Sverige?
Allexis s.r.o. är id-utfärdare i Sverige.
Folkhälsomyndigheten, som är utsedd till svensk id-utfärdare i tobaksförordningen (2016:354), har överlämnat uppgiften till Allexis s.r.o.
-
Vad har id-utfärdaren för identifieringskod?
Allexis s.r.o. har identifieringskoden QCALL.
Alla koder som är utfärdade av Allexis kommer att börja med denna kod.
-
Vad gör id-utfärdaren?
En id-utfärdare har till uppgift att generera och utfärda unika identifieringskoder för ekonomiska aktörer, anläggningar och maskiner, samt unika identitetsmärkningar för styckförpackningar av tobaksvaror. Id-utfärdaren kan även generera och utfärda unika identitetsmärkningar för aggregerade förpackningar av tobaksvaror.
Id-utfärdaren ska skapa offline-flatfiler och hålla register över de identitetskoder som utfärdats, samt se till att en uppdaterad kopia av alla offline-flatfiler, register och tillhörande förklarande notiser överförs till den sekundära databasen.
-
Tillämpar Sverige undantaget i genomförandeförordningen som gör att Sveriges ID-utfärdare ska nyttjas för varor som släpps ut på den svenska marknaden (i stället för ID-utfärdaren i tillverkningslandet)?
Ja, undantaget tillämpas.
Av 3 kap. 4 § i förordningen (2019:223) om tobak och liknande produkter följer att den svenska id-utfärdaren kommer att ansvara för att generera och utfärda unika identitetsmärkningar för tobaksvaror som släpps ut på den svenska marknaden. I genomförandeförordningen 2018/574 finns fler regler om vilket medlemslands id-utfärdare som är behörig att generera och utfärda identitetsmärkningar för tobaksvaror samt identifieringskoder för ekonomiska aktörer, anläggningar och maskiner.
-
Vem ska ha identifieringskod och vart vänder man sig för att få en sådan?
Alla näringsidkare som deltar i leveranskedjan för de tobaksvaror som släpps ut på den svenska marknaden ska ansöka om identifieringskoder hos id-utfärdaren Allexis s.r.o.
Tillverkare och importörer ska dessutom ansöka om unika identitetsmärkningar för styckpackningarna hos Allexis s.r.o.
-
Kan vi beställa unika identitetsmärkningar från id-utfärdaren i produktionslandet istället för den nationella id-utfärdaren?
Av 3 kap. 4 § i förordningen (2019:223) om tobak och liknande produkter framgår det att det är 4.1 andra stycket i genomförandeförordningen 2018/574 som gäller för tobaksvaror som släpps ut på den svenska marknaden. Det innebär att det är den svenska id-utfärdaren som är behörig utfärdare av unika identitetsmärkningar för de tobaksvaror som ska släppas på den svenska marknaden.
Därför är det är inte möjligt att använda en id-utfärdare som är utsedd av annan medlemsstat för beställning av UID för märkning av styckförpackningar avsedda för den svenska marknaden.
-
Vad kostar identifieringskoderna och de unika identitetsmärkningarna?
Identifieringskoder för ekonomiska aktörer, anläggningar och maskiner ska utfärdas utan kostnad för beställaren.
Avgiften för unika identitetsmärkningar är enligt avtalet med Allexis 0,003139 kr/unik identitetsmärkning. Avgiften är fastställd i förordningen om avgifter för unika identitetsmärkningar på tobaksförpackningar (2019:224)
-
Vad får id-utfärdaren ta betalt för?
Id-utfärdaren får enligt genomförandeförordningen 2018/574 fastställa och ta ut avgifter av ekonomiska aktörer enbart för att generera och utfärda unika identitetsmärkningar.
-
Hur levererar id-utfärdaren identifieringskoder och identitetsmärkningar?
Alla koder levereras elektroniskt. Unika identitetsmärkningar levereras inte fysiskt.
-
Finns det möjlighet att buffra information vid störningar på den digitala infrastrukturen som påverkar produktionen?
Tillverkaren/importören avgör själv hur många unika id-märkningar som ska beställas från id-utfärdaren vid varje tillfälle. En unik id-märkning är "hållbar" i 6 månader från det att den mottas av beställaren. Vad som gäller för registrering och överföring av information om förflyttning av varor framgår av artikel 32 i genomförandeförordningen 2018/574. Tillverkare och importörer ansvarar för att sluta avtal med en oberoende tredje part avseende datalagring av sina transaktioner, se 10 § lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
-
Kommer det att finnas myndighetsföreskrifter om spårbarhet?
Myndighetens nuvarande bedömning är att det inte behöver föreskrivas något kopplat till spårbarhet. En föreskrift om säkerhetsmärkning har beslutats av myndigheten. Föreskriften trädde i kraft den 20 maj 2019.
-
Hur ska vi få den utrustning som behövs för registrering?
Tillverkare av tobaksvaror ska tillhandahålla de näringsidkare (ekonomiska aktörer) som deltar i handeln med tobaksvaror den utrustning som är nödvändig för att registrera tobaksvaror som köps, säljs, lagras, transporteras eller hanteras på annat sätt. De som berörs är alla näringsidkare från tillverkare till den sista ekonomiska aktören före det första återförsäljningsstället, inbegripet importörer, lageranläggningar och transportföretag. Detta är reglerat i 3 kap. 8 § i lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088).
-
Vi levererar tobaksvaror dagligen till våra butiker och undrar vad som gäller angående rapportering av dessa leveranser. Vi har läst att överföringen bör ske 24 timmar innan händelsen inträffar. Hur ska ”bör” tolkas i detta fall?
I artikel 34.3 i Europeiska Kommissionens genomförandeförordning 2018/574 framgår att ekonomiska aktörer ska överföra information om avsändande av tobaksvaror från en anläggning och inom 24 timmar innan händelsen inträffar. Det innebär att meddelandet kan skickas tidigast 24 timmar innan eller senast i samband med att händelsen inträffar, till exempel om leveransen ska skickas på måndag 8.00, så kan meddelandet skickas tidigast på söndag kl. 08.00 och senast måndag kl. 7:59.
Tobaksvarorna får dock inte förflyttas förrän systemet skickar tillbaka en kvittens om att meddelandet mottagits. I artikel 32.7 framgår att information som rör händelsen ska anses vara korrekt överförd så snart den primära databasen eller routern ger en positiv bekräftelse. Bekräftelsen ska innehålla en kod för återkallelse av meddelandet som den ekonomiska aktören ska använda om det ursprungliga meddelandet måste återkallas.
I kommissionens FAQ som finns tillgänglig på deras hemsida finns samma frågeställning besvarad. Se framförallt frågorna 24 och 25. Även fråga 8 tar upp detta.
-
Vi säljer tobaksvaror både till privatpersoner och till andra företag. Vad behöver jag vi göra när det gäller spårbarhet?
En aktör som bedriver både partihandel och detaljhandel behöver, förutom en kod som ekonomisk aktör, ha två id-koder för de anläggningar som fungerar som både lager och butik. En anläggningskod med anläggningstyp "Fristående lager" och en kod med anläggningstyp "Försäljningsställe".
Ni ska göra följande registreringar. Om leveranser går till anläggningskoden som är lager så ska mottagningsmeddelande skickas. När försäljning görs till andra företag skickas utleveransmeddelande samt ekonomiska transaktioner (order, faktura, betalning). Även eventuell omlastning ska rapporteras. När försäljning görs till privatperson ska en leverans göras från den egna anläggningen som är lager till den egna anläggningen som är butik (första försäljningsställe). Antingen i samband med att försäljning till privatpersonen görs, eller vid ett samlat tillfälle per dag eller vecka.
Om leveranser går till anläggningskoden som är butik, behöver ingen godsmottagning göras.
När försäljning ska göras till en kund som är detaljhandlare måste en inleveransrapportering göras för att det ska finnas ett lager att sälja från. Inleveransrapporteringen görs som en "retur"-transaktion - där du anger din anläggningskod som butik som avsändare och din anläggningskod som lager som mottagande. Därefter kan försäljningen som ni gör som partihandlare till den kund som är detaljhandlare (första försäljningsställe) rapporteras. Transaktionerna skickas till routern.
Om du som partihandlare säljer varor till detaljhandlare eller andra partihandlare måste dessa aktörer ha id-koder (dels som ekonomisk aktör och dels för sin anläggning) så att det i meddelandet kan anges till vem sändningen gått.
Även de ekonomiska transaktionerna behöver registreras.
Kommissionens Handbok för berörda parter mm
Se även bland annat fråga 9 i Kommissionens Frågor och svar (på engelska). -
Spelar det någon roll i vilken ordning vi registrerar händelser?
Ja, det är viktigt att alla händelser registreras i rätt ordning, dvs. i den ordning som de sker.
Europeiska kommissionen har tagit fram en lathund (på svenska) som visar de vanligaste logistiska händelserna som ska rapporteras.
Även de ekonomiska transaktionerna ska registreras.
-
Vi har frågor kopplade till den sekundära databasen och undrar vart vi ska vända oss?
Kommissionen har genom upphandling utsett Dentsu Aegis Network Switzerland AG som leverantör av den sekundära databasen. Mer information om och från leverantören finns på EU-kommissionens webbplats.
Dentsu Aegis har även lagt upp en webbplats för ekonomiska aktörer.
-
Vad behöver jag som detaljhandlare för utrustning för att kontrollera spårbarhets- och säkerhetsmärkningen på de produkter vi tar emot?
Tobaksvaror får inte tillhandahållas konsumenter eller detaljhandlare på marknaden, om unik identitetsmärkning och säkerhetsmärkning saknas.
För att fastställa detta krävs ingen särskild utrustning, båda märkningarna ska vara synliga på styckförpackningarna.Det finns dock övergångsregler som gör att det fram till 20 maj 2020 kommer finnas tobaksvaror både med och utan märkning. Cigaretter och rulltobak tillverkade före den 20 maj 2019 får fortsätta säljas fram till den 20 maj 2020. Övriga tobaksvaror omfattas av reglerna från och med 20 maj 2024, med övergångsbestämmelser till och med den 20 maj 2026.
I Vägledning för egenkontrollprogram vid försäljning av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, kapitel 4 finns mer information om spårbarhet och säkerhetsmärkning.
-
Jag är en detaljhandlare som ska ändra namnet på min butik, behöver jag göra något?
Uppgifterna i spårbarhetssystemet ska hållas aktuella och det innebär att om det sker en förändring ska du uppdatera uppgifterna hos den svenska id-utfärdaren. Det kan t.ex. vara uppgift om företagsnamn, kontaktperson, registreringsnummer, momsregistreringsnummer etc.
-
Jag är en detaljhandlare som ska överlåta min butik till ett annat företag, vad gäller avseende spårbarheten för tobaksvarorna?
Om den som har tillstånd till detaljhandel överlåter rörelsen får även lagret av tobaksvaror ingå i överlåtelsen om förvärvaren har tillstånd till detaljhandel. Se 5 kap. 8 § andra stycket i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Men som i ovan nämnda fråga måste den nya företagaren uppdatera uppgifterna hos den svenska id-utfärdaren. Detta svar förutsätter att tobaksvarorna inte förflyttas från den adress de levererats till.
-
Vad gäller för tobaksvaror som säljs i taxfreebutiker på flygplatser?
Svensk lagstiftning gäller för tobaksvaror som tillgängliggörs för konsumenter på försäljningsställen som är geografiskt lokaliserade i Sverige, vilket är fallet för butiker lokaliserade på flygplatser som ligger i Sverige. Det innebär att tobaksvaror som säljs i dessa butiker ska vara anmälda i EU-CEG (1) för försäljning i Sverige samt vara försedda med unika id-märkningar utfärdade av den svenska id-utfärdaren. Alla åtgärder ska registreras vilket innebär att tobaksvarorna ska vara spårbara till taxfreebutiken. Tobaksvarorna ska vara i övrigt vara märkta enligt reglerna för märkning i 3 kapitlet lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter, 3 kapitlet förordning (2019:223) om tobak och liknande produkter och Folkhälsomyndighetens föreskrifter (2).
(2) Folkhälsomyndighetens föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror (HSLF-FS 2019:4),
Folkhälsomyndighetens föreskrifter om utformning av hälsovarningar och hälsovarningars placering på förpackning av tobaksvaror (HSLF-FS 2016:46)
Säkerhetsmärkning
-
Vad innehåller föreskriften om säkerhetsmärkning?
Föreskriften innehåller bestämmelser om vilka äkthetsdetaljer som ett säkerhetsmärke ska bestå av och med vilka metoder säkerhetsmärkningen ska tillämpas på styckförpackningarna med tobaksvaror.
Föreskriften finns att läsa på vår webbplats: Föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror
-
Kan tillverkare ta fram ett eget säkerhetsmärke?
Ja, tillverkare kan ta fram ett eget säkerhetsmärke. Det ska bestå av de äkthetsdetaljer som anges i Folkhälsomyndighetens föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror (HSLF-FS 2019:4).
-
Vad är en äkthetsdetalj?
Äkthetsdetalj är en detalj i en säkerhetsmärkning.
-
Med vilken metod ska säkerhetsmärkningen sättas på styckförpackningen?
Säkerhetsmärkningen ska tillämpas på styckförpackningar med tobaksvaror med hjälp av någon av de metoder som anges i artikel 5 i kommissionens genomförandebeslut (EU) 2018/576, dvs. man kan välja någon av följande metoder:
- fastsättning
- tryckning
- en kombination av fastsättning och tryckning.
-
Finns det krav på hur säkerhetsmärkningen ska tillämpas på styckförpackningen?
Ja. Säkerhetsmärkningen ska tillämpas på styckförpackningen med fastsättning, tryckning eller i kombination av båda. Säkerhetsmärkningen ska tillämpas på styckförpackningen på ett sätt som möjliggör identifiering och kontroll av äktheten hos en enskild tobaksvaras styckförpackning under hela den tid som tobaksvaran finns på marknaden och på ett sätt som skyddar den från att bli ersatt, återanvänd eller ändrad på något sätt.
-
Ska industrin finansiera allt själva?
Ja, tillverkare och importörer ansvarar för att styckförpackningar till tobaksvaror förses med säkerhetsmärkning.
-
Behöver tobaksvaror som säljs i taxfreebutiker på flygplatser ha säkerhetsmärkning?
Ja, Svensk lagstiftning gäller för tobaksvaror som tillgängliggörs för konsumenter på försäljningsställen som är geografiskt lokaliserade i Sverige, vilket är fallet för butiker lokaliserade på flygplatser som ligger i Sverige. Det innebär att de ska ha säkerhetsmärkning som följer kraven i Folkhälsomyndighetens föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror HSLF-FS 2019:4.
-
Vad gäller för tobaksvaror som exporteras till tredje land och hur ska de vara märkta?
Det finns inget krav på att dessa produkter ska vara försedda med säkerhetsmärkning. Däremot kan det finnas lagstiftning i landet kunden befinner sig i som måste beaktas.
-
Måste alla äkthetsdetaljer kunna kontrolleras på plats?
Det finns inga sådana krav, men i Folkhälsomyndighetens val av äkthetsdetaljer har vi strävat efter att välja sådana som kan kontrolleras på plats utan att för den delen ge efter för en rimlig säkerhetsnivå.
Det finns god kontrollerbarhet för de synliga och delvis synliga äkthetsdetaljerna.Äkthetsdetaljer är möjliga att kontrollera i olika mån av allmänhet och myndigheter.
-
Ska industrin finansiera allt själva?
Ja, tillverkare och importörer ansvarar för att styckförpackningar till tobaksvaror förses med säkerhetsmärkning.